تبلیغات
انســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان گــــــــــــــــــــل ســـــــــــــــــر سبــــــــــــــــــد عــــــــــــــــــــــــــالــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم - روحی که از جلوه خداوند متعال است
 
انســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان گــــــــــــــــــــل ســـــــــــــــــر سبــــــــــــــــــد عــــــــــــــــــــــــــالــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم
درباره وبلاگ


سرمشق های آب بابا ؟یادمان رفت

رسم نوشتن با قلم یادمان رفت

شعر خدای مهربان را حفظ کردیم

اما خدای مهربان یادمان رفت . . .


معبـــــــــــــــــــــودا :

بـه بزرگی آنچه داده ای آگاهم کـــــن،

تاکوچکی آنـــــــــــچه ندارم ناآرامـــــــــــــــــم نکند.

مدیر وبلاگ : غلامرضا مومنی
مطالب اخیر

بسم الله الرحمن الرحیم

در مورد روح، مباحثی را که مد نظر قرار داده ایم همه فرضیه ها و نظریه های هست که با علم امروزی به دست آمده است، اما واقیعت آن چیست؟ از حیطه ی فهم انسان خارج است به این معنی که ما تا حد توان خود می توانیم در مورد آن بحث و نظریه پردازی کنیم آن هم تا جائی که به بیراهه نرویم اما در آخر به یک واقعیت می رسم، آن هم، علم در مورد روح نزد خداوند است و ما جزء اندک از آن اطلاع نداریم.
و ما به همین مقدار از بیانات و گفتار بزرگان که در ذیل آمده است بسنده می کنیم.

روح: عبارتست از جلوه آنچه از جانب خداوند متعال ظاهر مى‌شود، و در حقیقت از فرمان و أمر خداوند است، نه از این دنیا.


 سعود به سوی خدا

و فرق ایجاد و أمر این است كه در اینجا: موضوع بنحو استقلال تحقّق پیدا كرده و موجود مى‏ شود، بخلاف آنچه با أمر و فرمان محقّق گردد، كه در این صورت با او قیام مى‏ كند، نه بنحو استقلال.
و از این لحاظ مقدار كثیرى از علوم و معارف از راه أمر و فرمان إلهى صورت مى‏ گیرد، و در حقیقت تجلّیاتیست از مقامات إلهى، و نزدیك مى‏ شود به مفهوم نیرو و قدرت.

و در كشّاف از امیر المؤمنین (ع) از رسول خدا (ص) نقل مى ‏كند كه خداوند متعال مردم را به سه طبقه آفریده است: سابقون و أصحاب میمنه و اصحاب مشأمه. و سابقون عبارت هستند از أنبیاء و مرسلون كه قرار داده است، در آنها پنج روح: روح القدس، روح الایمان، روح القوّة، روح الشهوة، روح البدن.
با روح قدس مقام نبوّت و رسالت صورت مى‏ گیرد، و با روح ایمان حقیقت عبادات و طاعات عملى مى‏ شود، و با روح قوّت برنامه‏ هاى مجاهدت و عمل و كوشش انجام مى ‏گیرد، و با روح شهوت برنامه‏ هاى طعام و شراب و نكاح و با روح بدن، حركات و فعّالیّت و أعمال صورت مى‏ گیرد.

پس روح مفهوم خارجى محسوس مادّى یا روحانى ندارد همچون ملائكه، تا با یکی از مصادیق ملائكه اشتباه شود. و از این نظر است كه همیشه در مقابل ملائكه ذكر مى‏ شود.

---------------------------------------

تفسیر روشن، ج‏13، ص: 233


منبع:رهروان ولایت





نوع مطلب : انسان شناسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 13 اردیبهشت 1392 11:33 ق.ظ
وبلاگت رو هروقت آپدیت میکنی بهم خبر بده! دوست داشتی به وبلاگ منم بیا!! خیلی واسش زحمت کشیدم. مایل به تبادل لینک هم هستم.

آدرس تبادل لینک وبلاگم:
http://link.wayfarer.ir

آدرس وبلاگ خودم:
http://minooa.mihanblog.com

راستی!!! نظر یادت نره!!!!!
جمعه 13 اردیبهشت 1392 11:16 ق.ظ
سلام . وبلاگ خوبی داری . خوشحال می شم به سایت ما بیای و تبادل لینک کنی .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
دعای فرج تاریخ روز
 
 
بالای صفحه
 
لیست وبلاگهای به روز شده